Ashtanga Vinyasa yoga 'led class'
De Ashtanga Vinyasa yoga les bestaat uit een serie van actieve, fysieke bewegingen, reinigende oefeningen, adembeheersing, focus, meditatie en ontspanning. Docenten begeleiden je in en uit de houding, leren je je grenzen te ontdekken en ondersteunen je op mentaal en emotioneel niveau. Ze adviseren je hoe je verdieping kan brengen in je beoefening en veilig te bewegen op de yogamat. De sfeer tijdens de yogalessen is dynamisch, geconcentreerd, energiek en aan het einde rustgevend.

Tijdens de yogalessen streven we naar lichamelijke, mentale, emotionele en energetische gezondheid door een hoge kwaliteit van lesgeven met volledige aandacht.
Er zijn lessen voor beginners en lessen voor de meer ervaren beoefenaars. Mocht je eraan twijfelen of je 'klaar' bent voor de gevorderde les, Primary Series of de Mysore Style les, overleg dit dan met de docent.

Ashtanga Vinyasa yoga 'Mysore style'
Gedurende Mysore style Ashtanga les heb je de mogelijkheid om te werken aan je eigen yogabeoefening onder begeleiding van een ervaren docent. Iedereen werkt naar zijn of haar eigen capaciteit, zoals deze Ashtanga yoga traditioneel ook bedoeld is. De docent adviseert, assisteert waar nodig en begeleidt je individueel in de houdingen.

Het wordt aanbevolen om voor deze les ongeveer 3 maanden ashtanga yoga 'led class' ervaring op te doen en zodoende de zonnegroeten en staande houdingen van de Ashtanga serie te kennen. (Er zijn overzichtskaarten aanwezig met de primary series voor als je de volgorde even niet meer weet).

Traditionele Mysore style is het meest geschikt om meer verdieping te vinden in je eigen beoefening. De les is zowel geschikt voor relatief nieuwe studenten als voor de meer ervaren yogis, omdat iedereen op zijn eigen tempo en niveau individueel begeleid wordt.

Mocht je eraan twijfelen of je 'klaar' bent om met Mysore style Ashtanga lessen te beginnen, overleg dit dan met de docent.

De Mysore style is een bepaalde manier van lesgeven binnen de Ashtanga yoga zoals traditioneel onderwezen door Sri K. Pattabhi Jois in de zuidelijke Indiase stad Mysore. De les is niet "geleid", maar alle instructies zijn één op één. Op deze manier oefen je op je eigen tempo en niveau. Dus elke student krijgt zijn yoga routine op basis van zijn vermogen. Door het individuele karakter wordt de yoga heel persoonlijk. Je verplaatst de aandacht echt naar binnen. Het wordt een meditatie door beweging op je eigen adem ritme. De groepsenergie werkt hier zeer inspirerend en stimulerend en voedt het dynamische en magische proces van deze yoga stroming. De Ashtanga vinyasa methode - zoals elke hatha yoga praktijk - is bedoeld als een dagelijkse practice. Traditioneel, oefen je elke dag behalve op zaterdag en volle & nieuwe maan en vrouwen ook op de (eerste 2/3) dagen van hun menstruatie.

Ashtanga Vinyasa Primary series
Ashtanga Vinyasa Primary series wordt ook 'Yoga Chikitsa' (yogatherapie) genoemd om zijn helende werking. 'De full Primary' bestaat uit een vaste volgorde van 72 houdingen.

Door het beoefenen en synchroniseren van de juiste ademhaling (ujjayi adem), houdingen (asana's) en focuspunten (drishti), krijgen we controle over de zintuigen, kalmeren we de geest en verkrijgen hierdoor een dieper inzicht in onszelf. We produceren intense hitte in het lichaam, zodat we flink gaan zweten, waardoor spieren en organen ontgiften en zuiveren. Dit resulteert in verbeterde circulatie, een sterk, energiek lichaam met een heldere en scherpe geest. Door regelmatig met discipline te oefenen maak je lichaam en geest sterk en gezond.

Deze les wordt in een meditatieve flow gegeven door een ervaren docent. Je ervaart hoe het is om gedurende 2 uur alle houdingen van de Primary series te beoefenen, in de groepsenergie van medestudenten.

Wanneer je in de Ashtanga yoga 'led class' het gevoel hebt verder te willen groeien, is deze zondagochtendles of één van de Mysore style lessen een optie om je de gehele Primary Series eigen te maken*.

Mocht je eraan twijfelen of je 'klaar' bent voor de Primary Series of de Mysore Style les, overleg dit dan met de docent.

* Voor de echte liefhebber:

Je werkt met geduld, liefde en discipline toe naar een beoefening die je (vanuit de traditionele leer) 6 dagen per week doet. Je leert dat iedere dag anders is en yoga niet meer is dan een afspiegeling van je dagelijkse leven.