Yoga voor iedereen! Registreren

Yoga Point biedt onder andere de onderstaande vormen van yoga aan. In de lesroosters van onze studio's vind je naast het actuele aanbod per studio ook vaak vormen van yoga die nieuw zijn of slechts tijdelijk worden gegeven.

Hatha Yoga
Hatha yoga is een fysieke vorm van yoga, waarbij men het lichaam gebruikt. Dit kan op een intensieve manier gebeuren, maar ook op een meer ontspannen wijze. Eigenlijk zijn alle andere vormen van yoga, die Yoga Point aanbiedt, afgeleiden van hatha yoga. In alle lessen worden lichaam en geest door middel van (soms intensieve) houdingen getraind. Door bewust met het lichaam en de ademhaling bezig te zijn, wordt het lichaam gezonder en neemt het bewustzijn toe. De fysieke houdingen zorgen voor een toename van kracht flexibiliteit, en een gezonder lichaam. De ademhaling speelt een essentiële rol bij hatha yoga, omdat de ademhaling invloed heeft op het hele lichaam. Een juiste ademhaling heeft een positief effect op het hele lichaam.
 Yoga_Point.jpg In de lessen komt ook het evenwicht aan bod:

aanspannen / loslaten
beweging / rust
Activiteit/ ontspanning
inademing / uitademing

Easy Flow Yoga
Een yogales waarbij de houdingen elkaar in een flow opvolgen.
Power Yoga
Een actieve pittige yogales die zich zowel richt op kracht als op flexibiliteit. De houdingen volgen elkaar in een flow op.
Recovery Yoga
Deze yogavorm is geschikt voor mensen die een rustige yoga les willen. Een heerlijke ontspannen les! (de houdingen kan men bijvoorbeeld ook thuis kan oefenen)
Vinyasa Yoga
Bij vinyasa yoga worden de houdingen van hatha yoga in series uitgevoerd op het ritme van de ademhaling. Hierdoor ontstaat een vloeiende beweging.

Door deze combinatie worden afvalstoffen uit het lichaam afgevoerd, krijg je nieuwe energie en ontstaat er ontspanning en geestelijke rust. De lessen zijn over het algemeen fysiek wat uitdagender dan een hatha- yoga les.

Geschikt voor beginners en gevorderden.
Ashtanga Yoga
Ashtanga Vinyasa yoga 'led class'

De Ashtanga Vinyasa yoga les bestaat uit een serie van actieve, fysieke bewegingen, reinigende oefeningen, adembeheersing, focus, meditatie en ontspanning. Docenten begeleiden je in en uit de houding, leren je je grenzen te ontdekken en ondersteunen je op mentaal en emotioneel niveau. Ze adviseren je hoe je verdieping kan brengen in je beoefening en veilig te bewegen op de yogamat. De sfeer tijdens de yogalessen is dynamisch, geconcentreerd, energiek en aan het einde rustgevend.

Tijdens de yogalessen streven we naar lichamelijke, mentale, emotionele en energetische gezondheid door een hoge kwaliteit van lesgeven met volledige aandacht.
Er zijn lessen voor beginners en lessen voor de meer ervaren beoefenaars. Mocht je eraan twijfelen of je 'klaar' bent voor de gevorderde les, Primary Series of de Mysore Style les, overleg dit dan met de docent.

Ashtanga Yoga Basic

In deze ashtanga les is er meer aandacht voor de basis dan in de reguliere Ashtanga lessen. Veel beginners vinden deze les dan ook fijn, maar de les is voor iedereen geschikt.

Ashtanga Vinyasa yoga 'Mysore style'

Gedurende Mysore style Ashtanga les heb je de mogelijkheid om te werken aan je eigen yogabeoefening onder begeleiding van een ervaren docent. Iedereen werkt naar zijn of haar eigen capaciteit, zoals deze Ashtanga yoga traditioneel ook bedoeld is. De docent adviseert, assisteert waar nodig en begeleidt je individueel in de houdingen.

Het wordt aanbevolen om voor deze les ongeveer 3 maanden ashtanga yoga 'led class' ervaring op te doen en zodoende de zonnegroeten en staande houdingen van de Ashtanga serie te kennen. (Er zijn overzichtskaarten aanwezig met de primary series voor als je de volgorde even niet meer weet).

Traditionele Mysore style is het meest geschikt om meer verdieping te vinden in je eigen beoefening. De les is zowel geschikt voor relatief nieuwe studenten als voor de meer ervaren yogis, omdat iedereen op zijn eigen tempo en niveau individueel begeleid wordt.

Mocht je eraan twijfelen of je 'klaar' bent om met Mysore style Ashtanga lessen te beginnen, overleg dit dan met de docent.

De Mysore style is een bepaalde manier van lesgeven binnen de Ashtanga yoga zoals traditioneel onderwezen door Sri K. Pattabhi Jois in de zuidelijke Indiase stad Mysore. De les is niet "geleid", maar alle instructies zijn één op één. Op deze manier oefen je op je eigen tempo en niveau. Dus elke student krijgt zijn yoga routine op basis van zijn vermogen. Door het individuele karakter wordt de yoga heel persoonlijk. Je verplaatst de aandacht echt naar binnen. Het wordt een meditatie door beweging op je eigen adem ritme. De groepsenergie werkt hier zeer inspirerend en stimulerend en voedt het dynamische en magische proces van deze yoga stroming. De Ashtanga vinyasa methode - zoals elke hatha yoga praktijk - is bedoeld als een dagelijkse practice. Traditioneel, oefen je elke dag behalve op zaterdag en volle & nieuwe maan en vrouwen ook op de (eerste 2/3) dagen van hun menstruatie.

Ashtanga Vinyasa Primary series

Ashtanga Vinyasa Primary series wordt ook 'Yoga Chikitsa' (yogatherapie) genoemd om zijn helende werking. 'De full Primary' bestaat uit een vaste volgorde van 72 houdingen.

Door het beoefenen en synchroniseren van de juiste ademhaling (ujjayi adem), houdingen (asana's) en focuspunten (drishti), krijgen we controle over de zintuigen, kalmeren we de geest en verkrijgen hierdoor een dieper inzicht in onszelf. We produceren intense hitte in het lichaam, zodat we flink gaan zweten, waardoor spieren en organen ontgiften en zuiveren. Dit resulteert in verbeterde circulatie, een sterk, energiek lichaam met een heldere en scherpe geest. Door regelmatig met discipline te oefenen maak je lichaam en geest sterk en gezond.

Deze les wordt in een meditatieve flow gegeven door een ervaren docent. Je ervaart hoe het is om gedurende 2 uur alle houdingen van de Primary series te beoefenen, in de groepsenergie van medestudenten.

Wanneer je in de Ashtanga yoga 'led class' het gevoel hebt verder te willen groeien, is deze zondagochtendles of één van de Mysore style lessen een optie om je de gehele Primary Series eigen te maken*.

Mocht je eraan twijfelen of je 'klaar' bent voor de Primary Series of de Mysore Style les, overleg dit dan met de docent.

* Voor de echte liefhebber:

Je werkt met geduld, liefde en discipline toe naar een beoefening die je (vanuit de traditionele leer) 6 dagen per week doet. Je leert dat iedere dag anders is en yoga niet meer is dan een afspiegeling van je dagelijkse leven.

Iyengar Yoga
Van alle Hatha yogavormen richt Iyengar yoga zich misschien wel het meest op de uitvoering van de houdingen. Tot in precisie wordt een houding uitgelegd en doordat de houdingen relatief langer worden vastgehouden, is dit een vrij intensieve les, waarbij je goed leert hoe je een houding op de juiste wijze uitvoert. Tijdens Iyengar wordt gebruik gemaakt van riemen, blocks of andere hulpmiddelen.
Yoga Pilates Balance
Yoga Pilates Balance is een combinatie tussen Hatha Yoga en Pilates. De warming up bestaat uit Pilates houdingen,waarbij de aandacht vooral gericht wordt op het core-center (romp/buikspieren). Daarna gaat de les verder in yogahoudingen, die eindigt met balanshoudingen, en een eindontspanning.
Chakra Yoga
Een les waarin je kennis maakt met de zeven chakra's "Energie- en Bewustzijncentra".

Het bewust ervaren van lichaam, geest en adem staat centraal. Maar ook het opbouwen van kracht en concentratie, het waarnemen vanuit een vriendelijke open aandacht en het leren ontspannen in wat zich van binnen voordoet. Na deze reis voel je je ontspannen, uitgerust en vol energie. Je weet hoe je deze energiestroom in gang kunt houden en hoe in balans te blijven. Nieuwsgierig naar jouw innerlijk en chakra's? Volg een les chakra yoga!

Pilates
PILATES IS EEN OEFENMETHODE DIE ZICH RICHT OP TRAINING VAN LICHAAM EN GEEST
Pilates is ontwikkeld door Joseph Pilates. Het doel van Pilates was om het lichaam beter bestand te maken tegen ziektes. Dit werd gerealiseerd door de spieren te versterken, de flexibiliteit te vergroten, de concentratie beter te maken en de algehele gezondheid te verbeteren. De Pilates oefeningen richten zich op het hele lichaam, waarbij vooral de core-spieren worden getraind en het is ontstaan in het begin van de 20e eeuw. Joseph was zijn tijd zo ver vooruit dan men eigenlijk pas in het begin van de 21e eeuw zijn werk is gaan erkennen. Alleen in de Verenigde Staten beoefenen al meer dan 10 miljoen mensen en dit aantal groeit nog steeds snel. Ook in Nederland groeit het aantal deelnemers nog snel en Pilates krijgt steeds meer bekendheid.

Zwangerschapsyoga
DEZE CURSUS IS SPECIAAL VOOR ZWANGERE VROUWEN. ER WORDT SPECIFIEK REKENING GEHOUDEN MET DE SPECIALE EISEN DIE EEN ZWANGERSCHAP MET ZICH MEEBRENGT.
Zwangerschapsyoga leert je om spanning los te laten en belangrijke spieren te ontwikkelen. Het zorgt ervoor dat het lichaam in een goede conditie blijft/komt, waardoor je zwangerschap waarschijnlijk makkelijker verloopt en waardoor je na de zwangerschap minder nadelige effecten ondervindt en sneller herstelt. Lees meer over het effect van zwangerschapsyoga op nu.nl.

 

Bewustwording
Warming-up
Houdingen
Specifiek trainen van belangrijke spieren
Ademoefeningen
Eindontspanning

INSTROMEN IS OP ELK MOMENT MOGELIJK!
Yoga Point geeft de zwangerschapsyoga doorlopend. Je hoeft je dus niet voor specifieke data aan te melden of aan te houden. Je kunt de 5 of 10 rittenkaart aanschaffen. Mocht je door zwangerschapsklachten niet de tien keer af kunnen maken, dan kun je vaak na de bevallingen bij de recovery yoga lessen deze weer in halen (kaarten zin 6 maanden geldig).

De les is vooral gericht op het doen van Yoga ( fysieke bewegingen en onstpanning gericht op zwangeren).

Bekijk hier een video van Zembla over zorgwekkende stoffen die je tijdens de zwangerschap zou moeten vermijden (Yoga Point heeft ook een bijdrage geleverd aan deze aflevering).

Kinderyoga
Kinderen vinden het heel leuk om yoga te doen, vaak zijn kinderen al lenig van zichzelf en doen met plezier de houdingen. De kinderen leren de verschillende houdingen. Het lichaam wordt sterker en soepeler en de ademhaling wordt beter.Ook verbetert de concentratie. Dit alles gebeurt op een rustige ontspannen manier die veiliger is dan bijvoorbeeld veel andere sporten. Na de inspanning zijn er nog specifieke ademoefeningen en wordt er geëindigd met een eindontspanning. Kinderyoga is natuurlijk anders dan de volwassen yoga, maar ontspanning en plezier staan voorop!

Doelgroep: kinderen van 4 tot 11 jaar

Restorative yoga

Restorative yoga richt zich voornamelijk op het leren loslaten van spanning, optimaal gebruik maken van ademhaling , het ontwikkelen van lichamelijke en geestelijke bewustzijn en persoonlijke coping strategieën. Het hersteld de balans tussen lichaam en geest.

De practice helpt in het verbeteren van levenskwaliteit na blessure herstel , chronische ziekte of pijn en mentale belasting (zoals stress of burn out) . Deze therapeutische yoga vorm gebruikt vele props (yoga accessoires zoals bolsters, kussens, blokken) en muziek om lichaam en geest maximaal te ondersteunen en te ontspannen . Deze zachte benadering is soms ook geschikt tijdens de zwangerschap, als ondersteuning van Active & Healthy Ageing (actief & gezond ouder worden ) maar ook voor iedereen die op zoek is naar diepe mindful fysieke en geestelijke ontspanning en het vergroten van aandacht en bewustzijn capaciteiten.

Anusara Yoga

Anusara yoga is een yogavorm waarbij er veel aandacht is voor de positie van het lichaam en de uitlijning daarvan. Het richt zich op de kern en de les bestaat uit houdingen die in een flow overgaan in elkaar en uit houdingen die wat langer worden vastgehouden.

Yin Yoga Blackroll

In de yin yoga is er ede ultieme combinatie tussen inspanning en ontspanning. Doordat de houdingen langer worden vastgehouden word je niet alleen leniger, maar kun je ook beter loslaten en ontspannen. In deze variant wordt er tevens gebruikt gemaakt van een foamroller waarmee je de eigen spieren masseert, zodat je nog meer postieve effecten van de les ervaart.

Meditatie & Raja Yoga

Raja Yoga is een duizenden jaren oude klassieke Yoga training, gericht op meditatie, waarvan Hatha Yoga de basis is. Eerst breng je alles in je lichaam en geest in evenwicht (hatha), daarna kun je je verder bekwamen met behulp van meditatie. Meditatie is de hoogste stap in Yoga en een bekroning van yogabeoefening.

 

Yin Yoga
In een yin yoga les worden de houdingen langer vastgehouden dan in elke andere les. Omdat het allemaal houdingen zijn waarin het lichaam kan ontspannen, word je niet alleen leniger, maar kun je ook makkelijker loslaten. Ook veel liefhebbers van yang(actieve) lessen, gaan graag naar een yin les om de balans te behouden.
Dynamische Hatha Yoga
In de dynamische hatha yoga lessen wordt het lichaam opgewarmd met de klassieke zonnegroet en volgen de houdingen elkaar in een dynamische serie op. Deze les kan net zo uitdagend zijn als ashtanga yoga, maar er wordt geen vaste serie houdingen gevolgd. Hierdoor kan je veel verschillende uitdagende yoga houdingen ervaren en heeft iedere les een andere opbouw. Het is een intensievere les, maar ook beginners zijn welkom omdat de verschillende fasen van de houdingen worden aangegeven.
Detox Yoga
Detox yoga richt zich op het 'schoonmaken' van het lichaam. De opeenvolging van verschillende houdingen zorgt voor een natuurlijke reiniging van het lichaam. Daarnaast is het ook gewoon een fijne les om te doen, ook als 'detox' niet perse je doel is!
Core Vinyasa
Core Vinyasa is een Vinyasa les, waarbij er meer aandacht is voor de core van het lichaam. Net zoals bij een Pilates les is deze les ook erg geschikt om het gebied van de onderrug en buikspieren te versterken. Daarnaast is het tevens een 'gewoon' een leuke Vinyasa les!
Fysioyoga
Bij fysioyoga worden oefeningen/ houdingen gecombineerd vanuit de oefentherapie met die van yoga. Het is vooral gericht op yoga beoefenaars, die door blessures/ klachten (deels) beperkt worden in het uitvoeren van hun yoga. Tijdens de les zal er aandacht besteedt worden aan verschillende blessuregevoelige delen van het lichaam.
Self Practice
Op dit tijdstip doe je gezamenlijk met andere deelnemers je eigen practice. Voor veel mensen is dit Ashtanga Yoga, maar uiteraard bepaal je dit helemaal zelf. Dit is gratis voor leden met een abonnement of rittenkaart. Je dient 'de les' wel te reserveren, maar er wordt geen les van je tegoed afgehaald.
Alignment yoga

Alignment yoga is een vorm van hatha yoga, waarbij er meer aandacht is voor de uitvoering van de houdingen dan in een reguliere hatha yogales. De intensiteit kan per les verschillen en de houdingen worden vaak gemiddeld wat langer aangehouden, zodat er voldoende tijd is om de uitvoering te verdiepen.

Kundalini yoga
Kundalini yoga is een krachtige vorm van yoga en omvat dynamische lichaamsoefeningen gecombineerd met verschillende ademhalingstechnieken, mudra's, mantra's en creatieve meditaties. Kundalini yoga draagt bij aan bewustwording van je fysieke, mentale en emotionele gesteldheid.
Sivananda Yoga
Sivananda Yoga is een holistische vorm van Hatha Yoga waarbij inspanning en ontspanning elkaar afwisselen. De houdingen worden hierbij wat langer aangehouden.

Een typische yogales begint met een korte ontspanning en omvat de zonnegroet, 12 basishoudingen en twee ademhalingsoefeningen. De les sluit af met een diepe eindontspanning. Na afloop zul je je energiek maar ook relaxed voelen.

Sivananda Yoga heeft een positief effect op de lichaamshouding, lichaamsbewustzijn, zelfbeeld en zelfvertrouwen. Tevens werkt het bevorderend voor een positieve levenshouding en algehele gezondheid.
Meditatie
Mediteren kan je leren en is in allerlei vormen te beoefenen. Iedere vrijdag en zondag laten we je kennis maken met verschillende meditatievormen. En met wat zich in ieder moment bij jou aandient. Als ingang naar het ervaren van een ruimer bewustzijn. Niet als doel, wel als mogelijk effect. Net als die rust waar we soms zo naar op zoek zijn.

Kom een keer meedoen. Met veel, een beetje of geen ervaring; de lessen zijn geschikt voor zowel beginnende als gevorderde beoefenaars.